ventilatie op school

Donderdag 3 december 2020

Beste Schalmen,

We krijgen enkele kritische vragen over ons ventilatiebeleid.Het ministerie heeft algemene richtlijnen gegeven. Het was aan de schoolbesturen om daar verdere invulling aan te geven. We willen jullie graag iets vertellen over dat beleid.

Wat heeft BOOR gedaan?

De installaties zijn in de zomer gecheckt en schoongemaakt. Er zijn overal CO2 meters geplaatst

Wat zijn de richtlijnen van BOOR?

• Controleer de functionaliteit van de ventilatie roosters in de gevel (indien aanwezig). Zijn ze bijvoorbeeld schoon, staan ze allemaal open en zijn ze vrij van obstakels (gordijnen of zonwering (binnen en buiten) kunnen de functionaliteit van de roosters belemmeren);
  • Zorg ervoor dat radiatorkranen open staan. Laat indien noodzakelijk de stooktemperatuur en nachttemperatuur verhogen om het gebouw op temperatuur te houden. Controleer dit ook aan het einde van de les/dag! Anders is het de volgende ochtend zeker koud;
  • Zorg voor een basisventilatie door rooster en (een deel van) bovenlichten/hoge ramen altijd open te zetten, houd de deur naar de gang zo veel mogelijk open. Zet op de gang roosters open of een ramen een klein stukje open. Dit heeft een groot effect op de CO2 waarden in de klas.
  • Lucht het lokaal na ieder lesuur of tijdens de pauzes goed door (10 tot 15 minuten deuren en ramen tegenover elkaar openzetten, open extra ramen in de gang indien mogelijk).

Wat is onze mening?

Wij zijn het volledig eens met ons bestuur. In een klas vol kinderen houden we de boel graag zoveel mogelijk open.

We realiseren ons echter dat het soms best fris kan zijn in de lokalen. Maakt u zich zorgen omdat uw kind nogal bevattelijk is voor een koutje? Neem dan gerust  contact met ons op.

Met een gezonde elleboog,